Melania Trump Club

Friday, February 25, 2011

BBC News

BBC News
TypeDepartment of the BBC
IndustryMedia
HeadquartersBBC Television Centre,
White City,
London
United Kingdom
Area servedSpecific services for United Kingdom and rest of world
Key peopleHelen Boaden (Director)
ServicesRadio and television broadcasts
Owner(s)BBC
Employees3,500 (2,000 are journalists)
Websitebbc.co.uk/news
BBC News is the department of the BBC responsible for the gathering and broadcasting of news and current affairs. The department is the world's largest broadcast news organisation and generates about 120 hours of radio and television output each day, as well as online news coverage. The service maintains 44 foreign news bureaux and has correspondents in almost all the world's 240 countries. Since 2004 the Director of BBC News has been Helen Boaden.
The department's annual budget is £350 million; there are 3,500 members of staff, 2,000 of whom are journalists.Through the BBC English Regions BBC News has regional centres across England as well as national news centres in Northern Ireland, Scotland and Wales. All regions and nations produce their own local news programmes and other current affairs and sport programmes.
Radio and television operations are broadcast from BBC Television Centre in West London though are set to move to brand new facilities in the newly extended and refurbished Broadcasting House in Central London in 2012. Television Centre houses all domestic, global and online news divisions within one main newsroom. Parliamentary coverage is produced and broadcast from studios in Millbank in London.
Criticism of the BBC in the United Kingdom has generally taken the form of accusations of political bias from across the political spectrum, although the BBC is a quasi-autonomous corporation authorised by Royal Charter, making it formally independent of government. Internationally the BBC has been banned from reporting from within some countries who accuse the corporation of working to destabilise their Governments.
In 2005 BBC News celebrated 50 years of news broadcasts. BBC News journalists, cameramen and programmes have won awards over the year for reporting, particularly from the Royal Television Society.
The BBC founded the BBC College of Journalism in 2005 as a part of the BBC Academy, following recommendations made after the Hutton Report.


History

The early years
The British Broadcasting Company broadcast its first radio bulletin from radio station 2LO on 14 November 1922. Televised bulletins came later on 5 July 1954, broadcast from leased studios within Alexandra Palace in London. However Gaumont British and Movietone cinema newsreels had been broadcast on the TV service since 1936 -with the BBC producing its own filmed equivalent Television Newsreel programme from January 1948. A weekly Children's Newsreel was inaugurated on 23 April 1950, broadcasting to around 350,000 receivers.
The public's interest in television and live events was stimulated by Elizabeth II's coronation in 1953. It is estimated that up to 27 million people viewed the programme in the UK - overtaking radio's audience of 12 million for the first time - and those live pictures were fed from 21 cameras in central London to Alexandra Palace for transmission, and then on to other UK transmitters opened in time for the event. In coronation year there were around two million TV Licences held in the UK, rising to over three million the following year and four and a half million by 1955.

1950s
Television news, although physically separate from its radio counterpart, was still firmly under its control - with correspondents providing reports for both outlets - and that first bulletin, shown on 5 July 1954 on the then BBC television service and presented by Richard Baker, involved his providing narration off-screen while stills were shown. This was then followed by the customary Television Newsreel with a recorded commentary by John Snagge (and on other occasions by Andrew Timothy).
It was revealed that this had been due to producers fearing a newsreader with visible facial movements would distract the viewer from the story in question. On-screen newsreaders were finally introduced a year later, in 1955 - Kenneth Kendall (the first to appear in vision), Robert Dougall and Richard Baker - just three weeks before ITN's launch date of 21 September 1955.
Mainstream television production had started to move out of Alexandra Palace in 1950 to larger premises - mainly at Lime Grove Studios in Shepherd's Bush, west London - taking Current Affairs (then known as Talks Department) with it, and it was from here that the first Panorama, a new documentary programme, was transmitted on 11 November 1953, with Richard Dimbleby taking over as anchor in 1955. On 18 February 1957 the topical early-evening programme Tonight hosted by Cliff Michelmore and designed to fill the airtime provided by the abolition of the Toddlers' Truce, was broadcast from Marconi's Viking Studio in St Mary Abbott's Place, Kensington - with the programme moving into a Lime Grove studio in 1960 where it already maintained its production office.
Later in 1957, on 28 October in central London, radio launched its morning programme Today on the Home Service.
In 1958 Hugh Carleton Greene became head of News and Current Affairs, and set up a BBC study group whose findings, published in 1959, were critical of what the television news operation had become under Greene's predecessor Tahu Hole. The solution proposed was that the head of television news should take control (away from radio), and that the television service should have a proper newsroom of its own, with an editor-of-the-day.

1960s
David Frost, pictured in 2005, presentedThat Was The Week
That Was
 (TW3) which launched on 24 November 1962
On 1 January 1960, Greene became Director General and under him big changes were afoot not only for BBC Television, but also for BBC Television News - a separate news department, formed in 1955 as a response to the founding of ITN - the aim was to make BBC reporting a little more like ITN, which had been praised by Greene's study group.
A newsroom was created at Alexandra Palace, television reporters recruited, and given the opportunity to write and voice their own scripts - without the "impossible burden" of having to cover stories for radio too.
In 1987, almost thirty years later, John Birt resurrected the practice of correspondents working for both TV and radio with the introduction of bi-media journalism, and 2008 saw tri-media introduced across TV, radio and online.
Also in 1960, Nan Winton, the first female BBC network newsreader, appeared in vision on 20 June, and 19 September saw the start of the radio news and current affairs programme The Ten O'clock News.
Greene was a great innovator and (on a lighter note) asked Ned Sherrin, the then producer of Tonight to "prick the pomposity of public figures" with a weekly television show. So on 24 November 1962 That Was The Week That Was, a satirical programme hosted by David Frost, was born at Lime Grove Studios and is mentioned here because (of Greene's actions) it was a product of Current Affairs department rather than Light Entertainment.
BBC 2 started transmission on 20 April 1964, and with it came a new news programme for that channel - Newsroom.
The World at One (WATO), a lunchtime news programme, began on 4 October 1965 on the then Home Service, and the year before News Review had started on television. News Review was a roundup of the weeks news, first broadcast on Sunday 26 April 1964 on BBC 2 and harking back to the weekly Newsreel Review of the Week (produced from 1951) to open programming on Sunday evenings - the difference being that this incarnation had subtitles for the deaf and hard-of-hearing. As this was the decade before electronic caption generation, each "super" (superimposition) had to be produced on paper or card, synchronised manually to studio and news footage, committed to tape during the afternoon and broadcast early evening - thus Sundays were no longer a quiet day for news at Alexandra Palace. The programme ran until the 1980s - by then using electronic captions, known as Anchor - to be superseded by Ceefax subtitling (a similar format), and the signing of such programmes as See Hear (from 1981).
On Sunday 17 September 1967 The World This Weekend, a weekly news and current affairs programme, launched on what was then Home Service, but soon-to-be Radio 4.
Preparations for colour began in the autumn of 1967 and on Thursday 7 March 1968 Newsroom on BBC 2 moved to an early evening slot, becoming the first UK news programme to be transmitted in colour - from Studio A at Alexandra Palace. News Review and Westminster (the latter a weekly review of Parliamentary happenings) were "colourised" shortly after.
However, much of the insert material was still in black and white, as initially only a part of the film coverage shot in and around London was on colour reversal film stock, and all regional and many international contributions were still in black and white too. Colour facilities were also technically very limited for the next eighteen months at Alexandra Palace, as it had only one RCA colour videotape machine and, eventually two Pye plumbicon colour telecines - although the news colour service started with just one.
Black and white national bulletins on BBC 1 continued to originate from Studio B on weekdays, along with Town and Around, the London regional "opt out" programme broadcast throughout the 1960s (and the BBC's first regional news programme for the South East), until it started to be replaced by Nationwide on Tuesday to Thursday from Lime Grove Studios early in September 1969. Town and Around was never to make the move to Television Centre - instead it became London This Week which transmitted on Mondays and Fridays only from the new TVC studios.

Television News moves to Television Centre
Television News moved to BBC Television Centre in September 1969
The final news programme to come from Alexandra Palace was a late night news on BBC 2 on Friday 19 September 1969 in colour. It was said that over this September weekend, sixty-five removal vans were needed to transfer the contents of Alexandra Palace across London. BBC Television News resumed operations the next day with a lunchtime bulletin on BBC 1 - in black and white - from Television Centre, where it has remained ever since.
This move to better technical facilities, but much smaller studios, allowed Newsroom and News Review to replace back projection with CSO.
And it also allowed all news output to be produced in PAL colour, in preparation for the "colourisation" of BBC 1 from 15 November 1969 - and, like Alexandra Palace Studio A, these studios too were capable of operating in NTSC for the US, Canada and Japan as the BBC occasionally provided facilities for overseas broadcasters. During the 1960s satellite communication had become not only possible, but popular, however colour field-store standards converters were still in their infancy in 1968 and we would have to wait until the 1970s for digital line-store conversion to do the job seamlessly.

1970s
Angela Rippon, pictured in 1983, became the first female news presenter in 1975
On 14 September 1970 the first Nine O'Clock News was broadcast on television with Robert Dougall presenting the first week from studio N1 - described by The Guardian as "a sort of polystyrene padded cell"[ - the bulletin having been moved from the earlier time of 20:45 as a response to the ratings achieved by ITNs News at Ten introduced three years earlier. Richard Baker and Kenneth Kendall presented subsequent weeks, thus echoing those first television bulletins of the mid 1950s.
The Nine made history again in 1975 with the appointment of Angela Rippon as the first female news presenter. Her work outside the news was controversial for the time, appearing on the Morecambe and Wise show singing and dancing.
The early evening news on BBC 1 remained at its regular time of 17:50 - there would be another fourteen years before it got a similar makeover to become the Six O'Clock News.
The first edition of John Craven's Newsround - initially intended only as a short series and later renamed just Newsround - came from studio N3 on 4 April 1972.
Afternoon television news bulletins during the mid to late 1970s were broadcast from the BBC newsroom itself, rather than one of the three news studios. The newsreader would present to camera while sitting on the edge of a desk; behind him staff would be seen working busily at their desks. This period corresponded with when the Nine O'Clock News got its next makeover, and would use a CSO background of the newsroom from that very same camera each weekday evening.
Also in the mid seventies, the late night news on BBC 2 was briefly renamed Newsnight, but this wasn't to last, or be the same programme as we know today - that would be launched in 1980 - and it soon reverted to being just a news summary with the early evening BBC 2 news expanded to become Newsday.
News on radio was to change in the 1970s, and on Radio 4 in particular, brought about by the arrival of new editor Peter Woon from television news and the implementation of the Broadcasting in the Seventies report. These included the introduction of correspondents into news bulletins where previously only a newsreader would present, as well as the inclusion of content gathered in the preparation process. New programmes were also added to the daily schedule, PM and The World Tonight as part of the plan for the station to become a "wholly speech network".Newsbeat launched as the news service on Radio 1 on 10 September 1973.
On 23 September 1974, a teletext system which was developed to bring news content on television screens using text only was launched. Engineers originally began developing such a system to bring news to deaf viewers, but the system was expanded. The Ceefax service is now much more diverse: it not only has subtitling for all channels, it also gives information such as weather, flight times and film reviews.
The decline in shooting film for news broadcasts became more prevalent, as ENG equipment became less cumbersome - the BBC's first attempts had been using a Philips colour camera with backpack base station and separate portable Sony U-matic recorder in the latter half of the decade.

1980s
By 1982 ENG technology had become so stable that an Ikegami camera was used by Bernard Hesketh to cover the Falklands War - winning him the RTS TV Cameraman of the Year award and a BAFTA nomination for his "footage" - the first time that the electronic camera had been relied upon in a conflict zone by BBC News, rather than film. BBC News won the BAFTA for its actuality coverage, however the event has become remembered in television terms for Brian Hanrahan's reporting where he coined the phrase "I'm not allowed to say how many planes joined the raid, but I counted them all out and I counted them all back" to circumvent restrictions, and which has become cited as an example of good reporting under pressure.
Two years prior to this the Iranian Embassy Siege had been shot electronically by the BBC Television News OB team with Kate Adie reporting live from Prince's Gate, again nominated for BAFTA actuality coverage, but this time beaten by ITN for the 1980 award.
Newsnight, the news and current affairs programme still running to this day, was due to go on air on 23 January 1980, although trade union disagreements meant that its launch from Lime Grove was postponed by a week".
On 27 August 1981 Moira Stuart became the first Afro-Caribbean female newsreader to appear on British television.
The first BBC breakfast television programme, Breakfast Time also launched during the 1980s, on 17 January 1983 from Lime Grove Studio E and two weeks before its ITV rival TV-am. Presenters including Frank Bough, Selina Scott and Nick Ross helped to wake viewers with a relaxed style of presenting.
The Six O'Clock News first aired on 3 September 1984, eventually becoming the most watched news programme in the UK (however, since 2006 it has been overtaken by the BBC News at Ten).
Starting in 1981, the BBC gave a common theme to its main news bulletins with new electronic titles - a set of animated computerised "stripes" forming a circle on a red background with a "BBC News" typescript appearing below the circle graphics, and a theme tune consisting of brass and keyboards. The Nine used a similar (stripey) number 9. The red background was replaced by a blue from 1985 until 1987.
By 1987, the BBC had decided to re-brand its bulletins and established individual styles again for each one with differing titles and music, the weekend and holiday bulletins branded in a similar style to the Nine, although the "stripes" introduction continued to be used until 1989 on occasions where a news bulletin was screened out of the running order of the schedule.

1990s
The Nine O'Clock News moved to Ten O'Clock in 2000
During the 1990s, a wider range of services began to be offered by BBC News, with the split of BBC World Service Television to become BBC World (news and current affairs), and BBC Prime (light entertainment). Content for a 24 hour news channel was thus required, followed in 1997 with the launch of domestic equivalent BBC News 24. Rather than set bulletins, ongoing reports and coverage was needed to keep both channels functioning and meant a greater emphasis in budgeting for both was necessary.
In 1998 after 66 years at Broadcasting House, the BBC Radio News operation moved to BBC Television Centre.
New 'Silicon Graphics' technology came into use in 1993 for a relaunch of the main BBC One bulletins, creating a virtual set which appeared to be much larger than it was physically. The relaunch also brought all bulletins into the same style of set with only small changes in colouring, titles and music to differentiate each. A computer generated glass sculpture of the BBC coat of arms was the centrepiece of the programme titles until the largescale corporation rebranding of news services in 1999.
In 1999, the biggest relaunch occurred, with BBC One bulletins, BBC World, BBC News 24 and BBC News Online all adopting a common style. One of the most significant changes was the gradual adoption of the corporate image by the BBC regional news programmes, giving a common style across local, national and international BBC television news. This also included Newyddion, the main news programme of Welsh language channel S4C, produced by BBC News Wales. The introduction of regional headlines at the start of bulletins followed in 2000 though the English regions lost five minutes at the end of bulletins, due to a new headline round-up at 18:55.
It was also in 2000 that the Nine O'Clock News moved to the later time of 22:00. This was in response to ITN who had just moved their popular News at Ten programme to 23:00. ITN briefly returned News at Ten but following poor ratings when head to head against the BBC's Ten O'Clock News, the ITN bulletin was moved to 22.30, where it remained until 14 January 2008.

2000s
The BBC Newsroom is currently based within BBC Television Centre in West London
The retirement of Michael Buerk and departure of Peter Sissons from the Ten O'Clock News led to changes in the BBC One bulletin presenting team on 20 January 2003. The Six O'Clock News became double headed with George Alagiah and Sophie Raworth after Huw Edwards and Fiona Bruce moved to present the Ten. At the time of the changes, a new set design featuring a projected background image of a fictional newsroom was introduced. New programme titles were introduced on 16 February 2004 to match those of BBC News 24.
BBC News 24 and BBC World introduced a new style of presentation in December 2003, that was slightly altered on 5 July 2004 to mark 50 years of BBC Television News.
The individual positions of editor of the One and Six O'Clock News were replaced by a new daytime position in November 2005. Kevin Bakhurst became the first Controller of BBC News 24, replacing the position of editor. Amanda Farnsworth became daytime editor while Craig Oliver was later named editor of the Ten O'Clock News. The bulletins also began to be simulcast with News 24, as a way of pooling resources.
Bulletins received new titles and a new set design in May 2006, to allow for Breakfast to move into the main studio for the first time since 1997. The new set featured Barco videowall screens with a background of the London skyline used for main bulletins and originally an image of cirrus clouds against a blue sky for Breakfast. This was later replaced following viewer criticism. The studio bore similarities with the ITN-produced ITV News in 2004, though ITN uses a CSO Virtual studio rather than the actual screens at BBC News.
A new graphics and video playout system was introduced for production of television bulletins in January 2007. This coincided with a new structure to BBC World News bulletins, editors favouring a section devoted to analysing the news stories reported on.
The first new BBC News bulletin since the Six O'Clock News was announced in July 2007 following a successful trial in the Midlands. The summary, lasting 90 seconds, has been broadcast at 20:00 on weekdays since December 2007 and bears similarities with 60 Seconds on BBC Three, but also includes headlines from the various BBC regions and a weather summary.
As part of a long-term cost cutting programme, bulletins were renamed the BBC News at One, Six and Ten respectively in April 2008 while BBC News 24 was renamed BBC News and moved into the same studio as the bulletins at BBC Television Centre. BBC World was renamed BBC World News and regional news programmes were also updated with the new presentation style, designed by Lambie-Nairn.
The studio moves also meant that Studio N9, previously used for BBC World, was closed, and operations moved to the previous studio of BBC News 24. Studio N9 was later refitted to match the new branding, and was used for the BBC's UK Local Elections and European Elections coverage in early June 2009.

Organisational changes
BBC News became part of the new BBC Journalism group in November 2006 as part of a major restructuring of the BBC. Helen Boaden remains Director of BBC News, reporting to Mark Byford, head of the new group and Deputy Director-General.
It was announced on 18 October 2007 as part of Mark Thompson's new six year plan, Delivering Creative Future, that there would no longer be a television Current Affairs department in its own right - it would become a unit within the new News Programmes department. The Director General's announcement, in response to a £2billion shortfall in funding, would deliver "a smaller, but fitter, BBC" in the digital age - along with imminent job cuts and the sale of Television Centre in 2013.
The various newsrooms of the BBC: television, radio and online, were merged together to create a multimedia newsroom - programme making within the newsrooms was brought together to form the multimedia programme making departments. Peter Horrocks, referring to the changes, stated that the move would bring about a greater efficiency - particularly at a time of cost-cutting at the BBC. He highlighted the dilemma faced with such a change in his blog: that by using the same resources across the various broadcasting mediums means fewer stories can be covered - or by following more stories, there would be fewer ways to broadcast them.
The entire News Operation is due to move from Television Centre to new facilities at Broadcasting House at Portland Place, Central London. Refurbishment and extension work was scheduled for completion in 2008 though delays have seen the deadline extended until 2010, with news expecting to move in during 2012. The new building will also become home to the BBC World Service once the lease on Bush House expires.
A strategy review of the BBC in March 2010 confirmed that having 'the best journalism in the world' would form one of five key editorial policies, as part of sweeping changes subject to public consultation and BBC Trust approval.

Broadcasting media

Television
BBC News is responsible for the main newscasts on BBC One as well as other programmes on BBC Two, BBC Three, BBC Four, the BBC News Channel, and the provision of 22 hours of programming for BBC World News. Coverage for BBC Parliament is carried out on behalf on the BBC at Millbank Studios though BBC News provides editorial and journalistic content.
BBC News content is also output onto the BBC's digital interactive television services under the BBC Red Button brand, and the legacy analogue Ceefax teletext system.
The distinctive music on all BBC television news programmes was introduced in 1999 and composed by David Lowe. It was part of the extensive re-branding which commenced in 1999 and features the classic 'BBC Pips' The general theme was used not only on bulletins on BBC One but News 24, BBC World and local news programmes in the BBC's Nations and Regions. Lowe was also responsible for the music on Radio One's Newsbeat. The theme has had several changes since 1999.
The BBC Arabic Television news channel launched on 11 March 2008 - with a Persian language channel following on 14 January 2009, broadcasting from the Egton wing of Broadcasting House; both include news, analysis, interviews, sports and highly cultural programmes and are run by the BBC World Service and funded from a grant-in-aid from the British Foreign Office (and not the television licence).

Radio
BBC Radio News produces bulletins for the BBC's national radio stations and provides content for local BBC radio stations via the General News Service (GNS). BBC News does not produce the BBC's regional news bulletins, which are produced individually by the BBC nations and regions themselves. The BBC World Service broadcasts to some 150 million people in English as well as 32 languages across the globe.
BBC Radio News is a patron of The Radio Academy.

Online
BBC News Online
BBC News Online is the BBC's news website. Launched in November 1997, it is one of the most popular news websites in the UK reaching over a quarter of the UK's internet users, and worldwide, with around 14 million global readers every month. The website contains exhaustive international news coverage as well as entertainment, sport, science, and political news.
Many television and radio programmes are also available to view on the site, via the BBC iPlayer service. The BBC News channel is also available to view 24 hours a day, while video and radio clips are also available within online news articles.

Opinions

BBC controversies and Criticism of the BBC
Political and commercial independence
The BBC is required by its charter to be free from both political and commercial influence and answers only to its viewers and listeners. Nevertheless, the BBC's political objectivity is sometimes questioned. For instance, The Daily Telegraph (3 August 2005) carried a letter from the KGB defector Oleg Gordievsky, referring to it as "The Red Service". Books have been written on the subject, including anti-BBC works like Truth Betrayed by W J West and The Truth Twisters by Richard Deacon.
The BBC's 'Editorial Guidelines' on Politics and Public Policy state that whilst 'the voices and opinions of opposition parties must be routinely aired and challenged', 'the government of the day will often be the primary source of news'.
The BBC is regularly accused by the government of the day of bias in favour of the opposition and, by the opposition, of bias in favour of the government. Similarly, during times of war, the BBC is often accused by the UK government, or by strong supporters of British military campaigns, of being overly sympathetic to the view of the enemy. An edition of Newsnight at the start of the Falklands War in 1982 was described as "almost treasonable" by Conservative MP John Page, who objected to the presenter Peter Snow talking of "if we believe the British".
During the first Gulf War, critics of the BBC took to using the satirical name "Baghdad Broadcasting Corporation". During the Kosovo War, the BBC were labelled the "Belgrade Broadcasting Corporation" by British ministers, although Slobodan Milosevic later complained that the BBC's coverage had been biased against the Serbs.
Conversely, some of those who style themselves anti-establishment in the United Kingdom or who oppose foreign wars have accused the BBC of pro-establishment bias or of refusing to give an outlet to "anti-war" voices. Following the 2003 invasion of Iraq a study, by the Cardiff University School of Journalism, of the reporting of the war, found that nine out of 10 references to weapons of mass destruction during the war assumed that Iraq possessed them, and only one in 10 questioned this assumption. It also found that out of the main British broadcasters covering the war the BBC was the most likely to use the British government and military as its source. It was also the least likely to use independent sources, like the Red Cross, who were more critical of the war. When it came to reporting Iraqi casualties the study found fewer reports on the BBC than on the other three main channels. The report's author, Justin Lewis, wrote of his findings: "Far from revealing an anti-war BBC, our findings tend to give credence to those who criticised the BBC for being too sympathetic to the government in its war coverage. Either way, it is clear that the accusation of BBC anti-war bias fails to stand up to any serious or sustained analysis".
Prominent BBC appointments are constantly assessed by the British media and political establishment for signs of political bias. The appointment of Greg Dyke as Director-General was highlighted by press sources because Dyke was a Labour Party member and former activist, as well as a friend of Tony Blair. The BBC's current Political Editor, Nick Robinson, was some years ago a chairman of the Young Conservatives and did, as a result, attract informal criticism from the former Labour government, but his predecessor Andrew Marr faced similar claims from the right because he was editor of the liberal leaning Independent newspaper before his own appointment in 2000.
Director-General of the BBC Mark Thompson admitted the organisation has been biased "towards the left". He said, "In the BBC I joined 30 years ago, there was, in much of current affairs, in terms of people's personal politics, which were quite vocal, a massive bias to the left".

India
In 2008, the BBC was criticised by some for referring to the terrorists who carried out the November 2008 Mumbai attacks as "gunmen", This follows a steady stream of complaints from India that the BBC has an Indophobic bias that stems from a culturally ingrained racism against Indians arising from the British Raj. Rediff reporter, Arindam Banerji, has chronicled numerous cases of Indophobic bias from the BBC regarding reportage, selection bias, misrepresentation, and fabrications. Hindu groups in the United Kingdom have accused the BBC of anti-Hindu bigotry and whitewashing Islamist hate groups that demonise the British Indian minority
In protest against the claimed biased coverage of the BBC, renowned journalist Mobashar Jawed "M.J." Akbar has elected to boycott the BBC to speak about the Mumbai terror attacks. British parliamentarian Stephen Pound has supported these claims, referring to the BBC's whitewashing of the terror attacks as "the worst sort of mealy mouthed posturing. It is desperation to avoid causing offence which ultimately causes more offence to everyone."
Writing for The Hindu Business Line, reporter Premen Addy criticised the BBC's reportage on South Asia as consistently anti-India and pro-Islamist, and that they underreport India's economic and social achievements, as well as political and diplomatic efforts, and disproportionately highlight and exaggerate problems in the country. In addition, Addy alludes to discrimination against Indian anchors and reporters in favour of Pakistani and Bangladeshi ones who are hostile to India.
Writing for the 2008 edition of the peer-reviewed Historical Journal of Film, Radio and Television, Alasdair Pinkerton analyses the coverage of India by the BBC since India's independence from British rule in 1947 until 2008. Pinkerton observes a tumultuous history involving allegations of anti-India bias in the BBC's reportage, particularly during the cold war, and concludes that the BBC's coverage of South Asian geopolitics and economics shows a pervasive and hostile anti-India bias due to the BBC's alleged imperialist and neo-colonialist stance.
Writing on western media bias regarding South Asia in the journal of the Institute for Defence Studies and Analyses, media analyst Ajai K. Rai strongly criticised the BBC for anti-India bias. He writes that there is a total lack of depth or fairness in the BBC's reportage on conflict zones in South Asia, and that the BBC has, on one occasion, fabricated photographs while reporting on the Kashmir conflict in order to make India look bad. He also writes that the BBC made false allegations that the Indian Army stormed a sacred Muslim shrine, the tomb of Hazrat Sheikh Noor-u-din Noorani in Charari Sharief, and only retracted the claim after strong criticism from the media in India for several weeks.

Hutton Inquiry

BBC News was at the centre of one the largest political controversies in recent years. Three BBC News reports (Andrew Gilligan's on Today, Gavin Hewitt's on The Ten O'Clock News and another on Newsnight) quoted an anonymous source that stated the British government (particularly the Prime Minister's office) had embellished the September Dossier with misleading exaggerations of Iraq's weapons of mass destruction capabilities. The government denounced the reports and accused the corporation of poor journalism.
In subsequent weeks the corporation stood by the report, saying that it had a reliable source. Following intense media speculation, David Kelly was named in the press as the source for Gilligan's story on 9 July 2003. Kelly was found dead, by suicide, in a field close to his home early on 18 July. An inquiry led by Lord Hutton was announced by the British government the following day to investigate the circumstances leading to Kelly's death, concluding that "Dr. Kelly took his own life."
In his report on 28 January 2004, Lord Hutton concluded that Gilligan's original accusation was "unfounded" and the BBC's editorial and management processes were "defective". In particular, it specifically criticised the chain of management that caused the BBC to defend its story. The BBC Director of News, Richard Sambrook, the report said, had accepted Gilligan's word that his story was accurate in spite of his notes being incomplete. Davies had then told the BBC Board of Governors that he was happy with the story and told the Prime Minister that a satisfactory internal inquiry had taken place. The Board of Governors, under BBC Chairman Gavyn Davies' guidance, accepted that further investigation of the Government's complaints were unnecessary.
Because of the criticism in the Hutton report, Davies resigned on the day of publication. BBC News faced an important test, reporting on itself with the publication of the report, but by common consent (of the Board of Governors) managed this "independently, impartially and honestly". Davies' resignation was followed by the resignation of Director General Greg Dyke the following day, and the resignation of Gilligan on 30 January. While doubtless a traumatic experience for the corporation, an ICM poll in April 2003 indicated that it had sustained its position as the best and most trusted provider of news.

Israeli-Palestinian conflict
See also: Criticism of the BBC#Middle East and Israel and Balen Report
The BBC has faced accusations of holding both anti-Arab and anti-Israel biases, and being anti-semitic.
For example, Douglas Davis, the London correspondent of The Jerusalem Post, has described the BBC's coverage of the Arab-Israeli conflict as "a relentless, one-dimensional portrayal of Israel as a demonic, criminal state and Israelis as brutal oppressors [which] bears all the hallmarks of a concerted campaign of vilification that, wittingly or not, has the effect of delegitimising the Jewish state and pumping oxygen into a dark old European hatred that dared not speak its name for the past half-century.". However two large independent studies, one conducted by Loughborough University and the other by Glasgow University's Media Group concluded that Israeli perspectives are given greater coverage.
Critics of the BBC argue that the Balen Report proves systematic bias against Israel in headline news programming. Daily Mail and The Daily Telegraph criticised BBC for spending hundreds of thousands of British tax payers pounds from preventing the report being released to the public.
Jeremy Bowen, the Middle East Editor for BBC world news, was singled out specifically for bias by the BBC Trust which concluded that he violated "BBC guidelines on accuracy and impartiality."
Noam Chomsky, and David Edwards of Medialens.org tend to criticise the BBC through differences in terminology sometimes used to describe Israeli and Palestinian actions. Israeli shootings are usually described as "security sweeps" or "incursions", while Palestinian shootings are described as "terrorist killings" committed by "gunmen".
An independent panel appointed by the BBC Trust was set up in 2006 to review the impartiality of the BBC's coverage of the Israeli-Palestinian conflict. The panel's assessment was that "apart from individual lapses, there was little to suggest deliberate or systematic bias." While noting a "commitment to be fair accurate and impartial" and praising much of the BBC's coverage the independent panel concluded "that BBC output does not consistently give a full and fair account of the conflict. In some ways the picture is incomplete and, in that sense, misleading." It notes that, "the failure to convey adequately the disparity in the Israeli and Palestinian experience, reflects the fact that one side is in control and the other lives under occupation".
Writing in the FT, Philip Stephens, one of the panellists, later accused the BBC's director-general, Mark Thompson, of misrepresenting the panel's conclusions. He further opined "My sense is that BBC news reporting has also lost a once iron-clad commitment to objectivity and a necessary respect for the democratic process. If I am right, the BBC, too, is lost". Mark Thompson published a rebuttal in the FT the next day.
The description by one BBC correspondent reporting on the funeral of Yassir Arafat that she had been left with tears in her eyes led to other questions of impartiality, particularly from Martin Walker'" in a guest opinion piece in The Times, who picked out the apparent case of Fayad Abu Shamala, the BBC Arabic Service correspondent, who told a Hamas rally on 6 May 2001, that journalists in Gaza were "waging the campaign shoulder to shoulder together with the Palestinian people."
Walker argues that the independent inquiry was flawed for two reasons. Firstly, because the time period over which it was conducted (August 2005 to January 2006) surrounded the Israeli withdrawal from Gaza and Ariel Sharon's stroke, which produced more positive coverage than usual. Furthermore, he wrote, the inquiry only looked at the BBC's domestic coverage, and excluded output on the BBC World Service and BBC World.
Tom Gross accused BBC of glorifying Hamas suicide bombers, and condemned its policy of inviting guests such as Jenny Tonge and Tom Paulin who have compared Israeli soldiers to Nazis. Writing for the BBC, Paulin said Israeli soldiers should be "shot dead" like Hitler's S.S, and said he could "understand how suicide bombers feel." According to Gross, Paulin and Tonge continue to be invited as regular guests, and they are among the most frequent contributors to their most widely-screened arts program.
The BBC also faced criticism for not airing a Disasters Emergency Committee aid appeal for Palestinians who suffered in Gaza during 22-day war there in late 2008/early 2009. Most other major UK broadcasters did air this appeal, but rival Sky News did not.
British lawyer and journalist Julie Burchill has accused BBC of creating a "climate of fear" for British Jews over its "excessive coverage" of Israel compared to other nations.
In a 68 page study published by BBC watch examining BBC's coverage of the Israeli-Palestinian conflict between January–June 2005, it concluded that "journalists have a predilection to denigrate Israel and to evoke sympathy for Palestinians." The researchers claimed that BBC is "fascinated with the Israeli-Palestinian conflict" based on a pictorial analysis: 15.80% of all pictures published on BBC world news are on the Israeli-Palestinian conflict, compared to 0.51% for the Darfur conflict.

The view of foreign governments
BBC News reporters and broadcasts are now and have in the past been banned in several countries primarily for reporting which has been unfavourable to the ruling government. For example, correspondents were banned by the former apartheid régime of South Africa. The BBC was banned in Zimbabwe under Mugabe for eight years as a terrorist organisation until being allowed to operate again over a year after the 2008 elections. The BBC has been banned in Burma (officially Myanmar) since the anti-government protests there in September 2007. Other cases have included Uzbekistan, China, and Pakistan. The BBC online news site's Persian version was recently blocked from the Iranian internet.The BBC News website was made available in China again in March 2008.


(source:wikipedia)

No comments:

Post a Comment